کد خبر : 20359
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 21:19

✍به قلم دکتر علی ذکوی

پیام نور و تناقض های مدیریتی

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

پیام نور و تناقض های مدیریتی؛ آموزش مجازی، آزمون حضوری، شهریه افزایشی، خدمات کاهشی

IMG 20211205 WA0075 پیام نور و تناقض های مدیریتی

..

دانشگاه پیام نور که در سالهای گذشته با فراز و نشیب های زیادی در حوزه مدیریتی روبرو بوده است و مدیریت حرفه ای در آن، جای خود را به آزمون و خطا داده است در حرکتی عجیب و علی‌رغم اعتراضات فراوان دانشجوهای کارشناسی ارشد تصمیم گرفته است آزمون های خود را در این مقطع به شکل متمرکز و حضوری برگزار کند.

 

دانشگاه پیام نور که شعارِ *آموزش از راه دور* را سرلوحه خط مشی های خود قرار داده است در ترم اول ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اعلام کرده است که علی‌رغم نظر وزارت علوم که اعلام کرده است اجباری در حضوری کردن آزمونها نیست قرار است آزمونهایش را حضوری برگزار کند و کم کم باید شعارش را به *آموزش از راه دور و آزمون از راه نزدیک* تغییر دهد.

 

گرچه آزمونهای مقطع کارشناسی کماکان غیرحضوری و در اختیار استادان هر درس قرار دارد اما آزمون‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری قرار است حضوری برگزار شود.
آزمونهای حضوری و بی کیفیتی تدریس مجازی و عدم شروع به موقع کلاسهای درس، پوشش ندادن سرفصل های هر درس در کلاسهای مجازی باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان این مقطع به فکر انصراف از تحصیل بیفتند.

 

مقایسه دانشجویان کارشناسی ارشد از نظر دانشجویان این مقطع با دانشجویان دکتری از نظر الزام به آزمون حضوری هم ناعادلانه است، چرا که طراح سوالات آزمون دانشجوی دکتری همان استادی است که به ایشان درس می دهد اما در مقطع ارشد یک استاد برای دانشجویان سراسر کشور سوال طرح می کند.

 

همچنین در دوره دکتری استادان می توانند ثبت نمره را تا چندماه به تاخیر اندازند و در نتیجه می توانند کلاسهای درس را بیش از زمانبندی معمول ادامه دهند و خلاصه اینکه یک کلاس مثلا شش نفره در دوره دکتری با یک کلاس سی نفره در مقطع ارشد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

 

دانشگاه پیام نور که در سالهای اخیر عمده‌ی کلاسهای‌ تدریسش را از استادان مدعو گرفته است و به صورت متمرکز در هر استان، تدریس تمام دروس را به هیات علمی خود واگذار کرده است و کمترین هزینه ای را برای برگزاری حضوری کلاسها نکرده است و هزینه های جاری اش هم به حداقل رسیده است به صورت چراغ خاموش، اقدام به گران کردن شهریه ثابت و متغیر خود کرده است.

 

دانشگاه پیام نور که با لابی های خود اقدام به انتشار و فروش نسبتا اجباری کتابهای مولفین و انتشارات خاص می کند نه فقط دانشجو را از کمترین امکانات بی نصیب گذاشته است بلکه با برگزاری آزمونهای حضوری و عدم همخوانی بین شیوه برگزاری کلاس و شیوه برگزاری آزمون، فشار روانی زیادی را به دانشجویانی که علی رغم محدودیت های مالی و مشکلات زمانی، ادامه‌ی تحصیل در این دانشگاه را برگزیدند وارد کرده است.

 

لذا انتظار می رود مسئولین امر در بحث برگزاری آزمونهای این دانشگاه در مقطع ارشد بازنگری کنند و در سایر حوزه‌ها هم تحولات نویی را رقم‌بزنند بدیهی است دانشجویی که کلاسهایش حضوری و با کیفیت باشند از آزمون حضوری استقبال بیشتری هم می کند.

..

 دکتر علی ذکوی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.