کد خبر : 18966
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 0:06

خرید تضمینی خرما از نخلداران خوزستان شروع شد

اخبار اهواز و شهرهای استان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتابKHUZTAB بخوانید

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خرید تضمینی خرما از نخلداران استان از روز چهارشنبه با هدف حمایت از بخش تولید و پیشگیری از ضرر و زیان نخلداران، توسط مراکز ۱۵ مرکز وابسته به تعاون روستایی خوزستان آغاز شد

 

PicsArt 09 16 12.00.16 خرید تضمینی خرما از نخلداران خوزستان شروع شد

     به گزارش پایگاه خبري تحلیلی خوزتاب؛خدارحم امیری زاده با اشاره به اینکه خرید خرما توسط بخش خصوصی نیز از چند روز پیش آغاز شده افزود:مراکز تعاون روستایی در خوزستان موظف هستند در صورت مراجعه نخلداران، محصول خرما را با شرایط ابلاغی و قیمت تعیین شده خریداری کنند.

 

وی قیمت تضمینی هرکیلوگرم خرمای استعمران درجه یک را ۹۲ هزار ریال و درجه ۲ را، ۷۸ هزار و ۲۰۰ ریال بیان کرد و افزود: قیمت خرید خرمای درجه سه نیز با توافق تعیین می‌شود ولی نباید از ۶۰هزار ریال در هرکیلوگرم کمتر باشد.

 

قیمت تضمینی خرمای درجه یک استعمران خوزستان ۷۸هزار ریال بود.

 

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه بیش از ۶۰ کارگاه بسته بندی خرما در استان فعال هستند و بخش مهمی از خرمای تولیدی را بسته بندی و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند گفت: در حال
پیگیری برای ارایه تسهیلات به کارگاه داران برای خرید خرمای امسال هستیم.

به گفته وی هم اکنون حدود ۱۰ هزار تن خرما از پارسال در کارگاه‌های بسته بندی و سردخانه‌ها باقی مانده که با پیگیری‌ انجام شده آماده صادرات هستند.

 

امیری زاده به نخلداران خوزستان اطمینان داد امسال نگران فروش محصول خود نباشند و دسترنج آنان روی زمین نخواهد ماند.

 

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان کل خرمای استعمران تولید استان را حدود ۱۴۶ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: از این میزان بالغ بر ۸۵ هزار تن به خارج از کشور و ۲۶ هزار تن فرآوری صنعتی داخل استان برای امسال هدف‌گذاری شده است.

 

ارزش صادرات امسال خرمای استعمران خوزستان حدود ۱۰۰میلیون دلار برآورد شده است.
برداشت خرما در خوزستان از ۱۰ روز پیش به صورت پراکنده و غیرمتمرکز از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور استان شروع شده و تا آبان و پیش از شروع بارندگی های پاییزی ادامه خواهد یافت.

 

مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است.

 

سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شود که نسبت به سال زرعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
شادگان، بهبهان، کرانه شرقی اروندرود،۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.

 

 

 

بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.

 

امسال نیز بخش مهمی نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.