کد خبر : 23897
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 11:06

گفت و گو: شیده مکوندی -سجاد شماخته

اهمیت تاثیر احساسات بر چهره افراد

یک روانشناس باور دارد چهره آدمی خلاصه ای از کردار و رفتار اوست و علم چهره خوانی کلید شناخت ما نسبت به کردار و رفتار انسان ها و تبعاً انتخاب بهترین رفتار در مواجهه با آنهاست.

حسین فقیهی با اشاره به اهمیت چهره خوانی در زندگی روزمره در گفت و گو با پانا می‌گوید: فیزیوگونومی علم پی بردن به خوی باطنی و سجایای اخلاقی و روحیات و ضمایر اشخاص می باشد، از سیما، رنگ، اندام، حجم اعضا، اندازه، شکل ها و خصوصیات ظاهری هر یک از آنها گرفته تا چهره انسان که آیینه تمام نمای صفات باطنی و روح او است. نکات ظریف، دقیق و پیچیدگی های بسیاری در علم چهره خوانی وجود دارد. اگر بتوانیم شخصیت افراد را پیش از داشتن رابطه با آنها بشناسیم و یا حداقل در مورد چگونگی رفتار و اخلاق آنها حدس هایی بزنیم بدون شک این شناخت تأثیرات زیادی در رابطه ما داشته و کمک های فراوانی به ما خواهد کرد.

 اهمیت تاثیر احساسات بر چهره افراد

خوزتاب/ وی در رابطه با معنای علم چهره خوانی می افزاید: چهره خوانی به این معناست که شما فقط با نگاه کردن به صورت ظاهری اشخاص پی به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی او ببرید. چهره خوانی توسط مردم در اعصار مختلف انجام شده است. نکات ظریف، دقیق و پیچیدگی های بسیاری در علم چهره خوانی وجود دارد. چهره شناسی یک روش تجربی است. این روش بر پایه مشاهده ی کردارها در جریان تجربه ای که چندین نسل پیگیری شده قرار دارد. قضیه ای که چندین بار تکرار شود دیگر نمی توان گفت که اتفاقی است. تکرار این قضیه از یک آیین جهانی پیروی می کند. بنابراین یک حقیقت است و این حقیقت را می توان با دقت بسیار از راه تجربه ثابت کرد.

فقیهی در خصوص ارتباط چهره خوانی با دیگر علوم می گوید: شخصیت شناسی مانعی ایجاد نمی کند که ما نتوانیم این پدیده را در دفعات بسیار مورد ارزیابی قرار دهیم. نزدیکی بعضی از ساختارهای چهره با بعضی ازطرز رفتارها که چندین بار پایداری آن آشکار شده باعث شده این نتیجه را به ما بدهد که پیوندی بین این دو وجود دارد. این موضوع باعث شده دانش شناسایی انسان ها از نمای چهره آنان از سالهای دور بوجود آید. چهره شناسی در قرن حاضر آرزومند است که با تلاش در همراه کردن مشداهدات تجربی و دانش شناسایی از نمای چهره انسان با یک نظریه رسا که درک پیوستگی‌های شکل و ویژگی های فردی را به وسیله تفسیر اعمال امکان پذیر می کند، دانشی از شاخه های زیست شناسی گردد که در علم شخصیت شناسی و روانشناسی دارای فصلی جداگانه باشد.

وی در مورد ابعاد چهره خوانی بیان می کند: چهره خوانی جزء جدایی ناپذیر سرشت انسان است. قبل از این که زبان گفتاری به وجود آید انسان های نخستین از راه های غیرکلامی برای برقراری ارتباط استفاده می کردند. بقای انسان بدوی در گرو درک هر چه بهتر مفهوم اشارات صورت، زبان بدن و انواع آن قرار داشت. امروزه ما همچنان به چهره خوانی می پردازیم و اغلب در نخستین برخوردمان با یک فرد جدید از شخصیت وی برداشت هایی می کنیم. بی گمان ما یکدیگر را از روی چهره شناسایی می کنیم ولی عموماً درک عمیقی از دیگر چیزهایی که در یک صورت می توان یافت نداریم. معمولاً با وجود اینکه یک احساس غریزی نسبت به افرادی که آنها را می بینیم ، داریم، اغلب آن را نادیده می گیریم چرا که مدرکی از درستی حدس های درونیمان نداریم. چهره خوانی واژه نامه را در اختیار ما قرار می دهد که به کمک آن میتوانیم از درستی احساسات و برداشت های درونیمان مطمئن شویم. ما انسان ها موجوداتی با ابعاد مختف جسمی، ذهنی، عاطفی و روحی هستیم. هر یک از این بعدهای وجود ما متأثر از دیگری است.

فقیهی در پاسخ به این پرسش که آیا احساسات درونی ما بر چهره نیز تاثیر می‌گذارد می گوید: طرز فکر و نوع احساسات ما در چهره‌مان قابل مشاهده است. مثلاً اگر در موقعیتی قرار گیریم که مستلزم تمرکز دائم و طولانی مدت باشد نه تنها این وضع بر روحیه شما اثر می گذارد، بلکه تأثیر فیزیکی آن نیز بر روی چهره تان به صورت خطوط عمودی بین ابروها نمایان می شود. از آن جالب تر اینکه محل زندگی بر چهره تأثیر می گذارد. علاوه بر اینکه صورت نمایانگر صفات درونی است باید به این نکته نیز توجده کرد که شدناخت ما از خود اغلب برگرفته از تلقینات و نظرات اطرافیان هم هست. مثلاً اگر تا به حال کسی به ما نگفته باشد که زیبائیم احساس زیبایی کردن برای ما نسبتاً دشوار خواهد بود. از آنجا که احساسات یکی از جنبه های وجود بشر است که در چهره نیز منعکس می شود به مرور زمدان باورهایی، مانند زیبا بودن یا زشت بودن به صورت ما حک خواهد شد. یکی از دوستانم که او نیز کار وکالت می کرد از شنیدن این موضوع بسیار تعجب کرد و پرسید آیا منظورتان این است که اگر بنده در محیطی زندگی کنم که واکنش همه نسبت به من منفی باشد و بعد تغییر مکان داده و به جایی بروم که واکنش دیگری نسبت به من بروز کند در چهره من تغییراتی ایجاد خواهد شد؟ من در جواب گفتم: بله صدرصد.

او در خصوص ارتباط چهره و رفتار یک فرد می افزاید: اگر از چهره خود راضی نیستید شاید بهتر باشد به جای جراحی پلاستیک به تغییر دادن محل زندگیتان فکر کنید. در چهره خوانی هر چیزی حائز اهمیت است. همه با کاربردهای اصلی اعضای صورت آشناییم. مثلاً از چشم ، ها برای دیدن از بینی برای تنفس و بو کردن و از گوش ها برای شنیدن استفاده می کنیم. ولی عموماً اطلاعی از این موضوع نداریم که هر جزء صورت همچون دریچه ای است که بخشی از خصوصیات اخلاقی ما را نمایان می کند. از دید یک چهره خوان چشم نمایانگر احتیاط، بینی نشان دهنده حمایت و گوش ها بیانگر استقلال اند. هر جزء صورت و هر خط روی آن تجسم بخشی از عادات و خلقیات دارنده آن است. به عبارت دیگر صورت ما آینه زندگی ماست.

او در پایان گفتگو و اهمیت چهره خوانی بر روابط افراد می گوید: چهره خوانی اگر در جهت افزایش درک و تحمل خصوصیات دیگران به کار رود می تواند ابزاری عالی و قدرتمند باشد. در واقع چهره خوانی موهبتی است که به روابطتان عمق و استحکام بیشتری می بخشد. توانایی کشف، درک و قبول ویژگی های دیگران در اولین برخورد امتیاز بزرگی محسوب می شود. فیزیوگنومی یا چهره خوانی هنری کهن است که در خیلی از کشورها شناخته شده است. چهره خوانی از قرن ها پیش بخشی از طب چینی نیز بوده است. در غرب یونانیان باستان بنیانگذار آن بوده اند و در مورد ساختار صورت و ارتباط آن با خلقیات افراد مطالعه کرده اند و کتاب هایی نیز نوشته اند. بقراط پدر علم طب با چهره خوانی آشنا بود. ارسطو نیز در زمینه ای که در کتداب تاریخچه حیوانات نوشت در این باره بحث کرد و همچنین رساله ای جدا مختص چهره خوانی نوشت.

گفت و گو:شیده مکوندی -سجاد شماخته

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.