کد خبر : 23067
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 19:13

استاندار خوزستان تاکید کرد؛

لزوم تدوین فرآیند جمع‌آوری و نظارت بر مدیریت پسماند در خوزستان

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات جمع‌آوری و نظارت بر پسماندها، گفت: نظام حکمرانی باید به گونه‌ای طراحی شود که جمع‌آوری زباله، نخاله و پسماندهای بیمارستانی به عنوان یک فرآیند و سیستم تعریف و بر آن نظارت شود.

169577491 لزوم تدوین فرآیند جمع‌آوری و نظارت بر مدیریت پسماند در خوزستان

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، صادق خلیلیان روز سه شنبه در نخستین کارگروه پسماند خوزستان در امسال به مناسبت دوم اردیبهشت روز زمین پاک، افزود: با توجه به اینکه مدیریت پسماند مساله همه شهرهای خوزستان است، این فرآیندها باید به گونه‌ای اصلاح شود که تکرار نشود و وابسته به تغییر مدیریت‌ها نباشد.

 

 

وی با اشاره به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از بی‌توجهی شهرداری‌های خوزستان به تخلیه زباله در معابر و مناطق مسکونی شهرها، وضعیت زباله‌ها را نگران کننده توصیف کرد و گفت: مساله پسماندها در خوزستان باید مدیریت شود و این شرایط قابل گذشت نیست و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

 

 

به گفته وی، اگر اختصاص اعتبارات به شهرداری‌ها هدفمند باشد، مشکلات زباله شهری نیز برطرف می‌شود.

 

 

خلیلیان از مدیرکل امور شهری استانداری خواست که در نامه‌ای به راهنمایی رانندگی از آنها درخواست کند از تردد خودروهای بدون پلاک یا با پلاک مخدوش که در سطح شهر نخاله تخلیه می‌کنند جلوگیری کند.

 

 

معرفی به دادگاه با سرپیچی از مصوبات ستاد کرونا

 

 

استاندار خوزستان همچنین نقش مدیریت پسماند در سلامت جامعه را یادآور شد و اضافه کرد: همه دستگاه‌ها موظف به مشارکت و هم‌افزایی در ساماندهی پسماندها به ویژه در دوره همه‌گیری کرونا هستند.

 

 

وی تاکید کرد: طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا شهرداری اهواز مکلف به جمع‌آوری رایگان پسماندهای عفونی بیمارستان‌های رازی و سینا به عنوان مراکز اصلی کووید۱۹ شده و در صورت اجرا نکردن مصوبه این ستاد، به مراجع قضایی و دادستان معرفی می‌شود.

 

 

به گفته وی، اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا الزامی است و افرادی که از این مصوبات تمکین نکنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، به طور نمونه مسوولان ۲ شعبه بانک که از مصوبات تخطی کرده بودند به دادستان معرفی شدند.

 

 

خلیلیان با بیان اینکه شهرداری اهواز خدمات حاکمیتی همچون مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کند، گفت: شهرداری باید وظیفه خود را انجام دهد و در صورت بروز مشکل با استانداری مکاتبه و یا از طریق ستاد مدیریت کرونا اقدام کند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه فرمانداران باید بر نحوه دفع زباله در شهرستان‌ها و عملکرد شهرداری‌ها نظارت کنند افزود: با وجود بیکاری و گرانی‌ها، داشتن محیط مناسب برای زندگی، حداقل چیزی است که مردم در خوزستان باید برای زندگی داشته باشند.

 

 

رد پای شهرداری در جرایم پسماند

 

 

معاون دادستان اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه مدیریت پسماند در اهواز نیاز به عزم جدی دارد، گفت: برخی از خودروهای متخلف که در سطح شهر زباله و نخاله‌های خود را تخلیه می‌کنند مربوط به شهرداری اهواز هستند.

 

 

عیسی پورسلیمی افزود: چهار سال است که درباره مدیریت پسماند جلسه برگزار می‌کنیم و مصوباتی تصویب می‌شود اما این مساله حل نشده و مصوبات اجرا نمی‌شوند؛ به طور مثال جمع آوری نکردن زباله‌های عفونی بیمارستان گلستان را خود به مدت یک هفته پیگیری کردم که می‌گفتند به دلیل بدهی، پسماندهایش جمع آوری نمی‌شود.

 

 

وی درباره صادر نشدن احکام بازدارنده درباره جرایم پسماند، گفت: شرح این موضوع از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست ارایه شود تا اهمیت این مساله را برای قضات توضیح دهیم که بتوانند آرای مناسبی صادر کنند.

 

 

چهار هزار زباله گرد در اهواز

 

 

شهردار اهواز نیز در این نشست، وجود چهار هزار نفر زباله‌گرد در سطح اهواز را لکه ننگی برای این شهر توصیف کرد.

 

 

رضا امینی افزود: در زباله‌گردها با مساله اجتماعی بسیار پیچیده‌ای روبه رو هستیم که به دلیل داشتن خانواده‌های چند نفری، برخی افراد از آنها حمایت و برایشان دلسوزی می‌کنند اما باید جمع‌آوری شوند.

 

 

وی با بیان اینکه تفکیک زباله و طرح زوج و فرد جمع آوری زباله باید در اهواز اجرا شود، اضافه کرد: مخازن زباله که در سطح شهر اهواز وجود دارد منسوخ شده و اطراف این مخازن تا شعاع ۲ متری پر از زباله و ناپاکی است.

 

 

امینی با تاکید بر نظارت بر فرآیند جمع آوری پسماند در اهواز، گفت: از خرداد امسال پیمانکاران جدید در اهواز فعالیت می‌کنند و بر این کار نظارت خواهم کرد.

 

 

به گفته وی، روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن زباله در اهواز جمع آوری می‌شود و پنج هزار کارگر خدمات شهری در شهرداری مشغول به کار هستند.

 

 

وی ادامه داد: چند ماه پیش زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب توسط ۱۳ گروه در اهواز آغاز شد اما مخالفانی هستند که مانع جمع آوری می‌شوند.

 

 

امینی افزود: شهرداری اهواز از حیث فرهنگسازی و اینکه هر دستگاهی باید سهم خود را تقبل کند، نیاز به کمک دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.