کد خبر : 24668
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 22:52

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز خبر داد: اجرای برنامه تفکیک زباله در اهواز طی دو سه هفته آینده

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

نشست خبری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با حضور خبرنگاران برگزار شد.

 مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز خبر داد: اجرای برنامه تفکیک زباله در اهواز طی دو سه هفته آینده

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛محمود ثابت قدم در این نشست خبری بیان کرد: سازمان مدیریت پسماندهای اهواز در سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۹۰ سایت صفیره با یک سلول دفع زباله های بهداشتی با پذیرش روزانه ۸۰۰ تن زباله از اهواز و شهرهای اطراف آغاز به کار کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: سلول اولیه در سال ۹۴ و ۹۵ تکمیل شد و اهواز دیگر سلول دفع بهداشتی زباله را در اختیار نداشت.

ثابت قدم ادامه داد: ما از ابتدای سال ۱۴۰۰ در سازمان مشغول به کار شدیم که با مشکلات عدیده ای روبرو بودیم .
وی افزود: در سایت صفیره زباله ها تا درب ورودی سایت رسیده بودند، دو خط بازیافت ۱۵۰ تنی زباله بلااستفاده شده بود و قطعی برق سایت نیز از دیگر مشکلاتی بود که سبب شده بود باسکول سایت نیز غیرفعال گردد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز بیان کرد: مطالبات پیمانکاران، خرابی دکل مخابراتی و همچنین ساختمان اداری نیمه تمام مانده بود و دیوار های اطراف سایت نیز تخریب گردیده بود.

ثابت قدم اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی نبود نیروی حراست در سایت صفیره بود و آتش سوزی های رخ داده در این مکان نیز سبب شده بود تا بار تمامی آلایندگی های اهواز بر دوش این سایت بیافتد.

وی گفت: ما در ابتدا اتاق برق را اصلاح کردیم و برق سایت را بر قرار نمودیم همچنین ساختمان اداری تجهیز شد و دوربین ها و روشنایی ها را اضافه کردیم .

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری اهواز ادامه داد: دیوارها را بازسازی کردیم و قراردادی جهت حراست از آنجا بسته شد که سبب گردید شرایط نسبت به گذشته خیلی تغییر کند.

ثابت قدم افزود: در شهریور ماه ۱۴۰۱ سلول شماره دو را مورد بهره برداری قرار دادیم تا بعد از حدود شش سال اهواز دوباره صاحب سلول دفع بهداشتی زباله گردید و همچنین پروژه دیگر کارخانه پردازش بود که سال گذشته اورهال و تکمیل آن انجام شد و اکنون در مرحله برگزاری مزایده می باشد.

وی گفت: باید برنامه ریزی ما اینطور باشد که کمتر ما زباله ها را دفع نماییم . ۶۰ تا ۷۰ درصد زباله های ورودی به سایت صفیره « تر » می باشد که قابل استفاده در کود کمپوست می باشد و اولویت ما ساخت محوطه ای برای ساخت این کود است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری اهواز اضافه کرد: لوله گزاری سلول شماره یک و سلول سنتی و سلول دفع زباله های عفونی در حال مطالعه است و طی سال آینده اجرا می شود همچنین ما سلول شماره ۳ را نیز پیش بینی کرده ایم.

ثابت قدم گفت: سازمان باید در راه کاهش تولید زباله قدم بردارد و شروع آن نیز با تفکیک زباله انجام می شود و امسال برنامه تفکیک از مبدا را از طریق اپلیکیشن های مخصوص انجام می دهیم که بدین صورت است که شهروندان می توانند درخواست خودشان را ثبت نموده و پیمانکار در اقبال آن هدایایی به آنها می دهد و این طرح طی دو سه هفته آتی اجرا می شود.

وی اضافه کرد: طی سال های گذشته نیز طرح های تفکیک اجرا گردیده اما موفق نبوده است اما ان شالله این اپلیکیشن ها موفق خواهد شد و در این زمینه باید اطلاع رسانی شود و فرهنگ سازی لازم در این خصوص انجام بگیرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند گفت: زباله تولیدی هر شهروند به طور میانگین ۶۰۰ گرم است و روزانه حدود ۶۰۰ تن تولید زباله می شود که نسبت به گذشته کمتر شده است.

ثابت قدم در خصوص جمع آوری سگ های بلاصاحب نیز گفت: طی سالهای اخیر در خیابان های اصلی شهر، پارک ها و معابر سگ های بلاصاحب زیادی در حال عبور بودند و شاهد اتفاقات ناگواری بودیم و آمار گزش سبب شد تا مطالبات مردم در این حوزه زیاد شود و سبب تشدید اقدامات شهرداری گردد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: اکیپ های آموزش دیده ای را جهت زنده گیری سگ های بلاصاحب در مناطق حاضر شدند و اقدام به زنده گیری سگ های بلاصاحب نمودند.

همچنین محل زندگی آنها را در صفیره کامل و سگ ها به این مکان انتقال یافتند . البته این روند و فعالیت نباید کم شود و باید جمعیت سگ ها را به حداقل رساند.

ثابت قدم بیان کرد: در دستورالعمل جدید امسال وزارت کشور نیز وظایف همه سازمان های مسئول در این حوزه به خوبی مشخص شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.