کد خبر : 27344
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 12:53

نهاددهیاری؛ضامن توسعه وتحول روستاهای کشور

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

دهیاری،سازمانی است که براساس قانون مصوب ۱۴تیرماه سال ۱۳۷۷ مجلس شورای اسلامی؛ درسال ۱۳۸۲شروع بکارنمود. دهیاری، نهادی عمومی؛نیمه دولتی وخودکفاست که بعنوان آخرین حلقه درنهاداجرایی کشور به منظور توسعه پایدارو مدیریت اجرایی روستا تعریف شده است. این نهاد، ۲۰وظیفه بیشتراز شهرداری بر عهده دارد. درحال حاضر۲۰۱۷سازمان دهیاری، مدیریت اجرایی روستاهای استان رابعهده دارند.

IMG 20230705 WA0002 e1688683578391 نهاددهیاری؛ضامن توسعه وتحول روستاهای کشور

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ یکتا سواری در گفتگوی رسانه ای: در مورد نقش دهیاری در تعادل بخشی مدیریت کلان کشوری و عملکرد موفق این نهاد نوپا که توانسته است پس از بیست سال از شروع فعالیت، روستاها را متحول نماید و با ارائه ی خدمات قابل توجه عمرانی، خدماتی، فرهنگی،آموزشی و… نه تنها مهاجرت از روستا به شهر را متوقف نماید بلکه نسبت به تثبیت جمعیت و نیز مهاجرت معکوس از شهر به روستا را سبب شود. تا قبل از تاسیس دهیاری رقابت بر سر تبدیل شدن روستاها به شهر در کشور امتیاز تلقی میشد اما پس از شروع به کار دهیاری ها و ارائه ی خدمات خوب وقابل توجه به روستائیان، هم اکنون مردم نسبت به تبدیل شدن روستای خودبه نقطه ی شهری مخالفت می نمایند که چندین نمونه ی بارزاین روستاها دراستان خوزستان وجوددارد.

این کارشناس مدیریت شهری  درادامه گفت: مهمترین اتفاق بی سابقه ی استان در سال گذشته، وصول اعتبارات کلان آلایندگی توسط دهیاریها میباشدکه بیش از ۳۵۰۰پروژه عمرانی در روستاهای استان اجرا گردید و تحول عمرانی قابل توجهی در روستاها ایجاد شد. علاوه بر آن درسال گذشته ۲۱هزار تن قیر رایگان جهت آسفالت ۳۷۰ روستا به دهیاران اختصاص یافت تا “نهضت آسفالت” به بهترین شکل ممکن در روستاهای استان شکل بگیرد.* *در سال جاری نیز ۳۰۰روستای دیگر به نهضت آسفالت ملحق خواهند شد.نکته ی جالب اینکه برخی از دهیاریهای موفق* *استان،دربیست سال ابتدایی عمردهیاری،توانسته اند ازمرحله زیر بنایی (بااجرای پروژه های فنی ‌وپیچیده همچون احداث شبکه فاضلاب* *درروستا)گذشته و عملیات زیبا سازی روستای خود را شروع نمایند. قابل توجه اینکه عملکردبسیارموفق و خیره کننده ی برخی دهیاران استان حتی باعمکرد شهرداران استان نیز رقابت مینماید.*

عبدالجبار یکتا سواری خاطر نشان کرد:  یکی ازدلایل موفقیت دهیاری ها نسبت به شهرداری ها در این است که بامدیریت خوب صورت گرفته،میزان هزینه کرد اعتبارات جاری وغیرضروری در دهیاریها بسیار کمتر از شهرداری هاست و اکثر اعتبارات برای عمران هزینه می گردد که این موضوع ناشی ازساختار تشکیلاتی مناسب دهیاریهاست. بطورخلاصه میتوان گفت: بهارعمرانی روستاهای استان از محل اعتبارات آلایندگی ازسال ۱۴۰۱شروع گردیده وهمچنان ادامه دارد.

دهیاران استان در بدو شروع به کار این نهاد،اکثرا تحصیلات مقطع متوسطه را داشتند اما امروز دهیاران استان دارای تحصیلات کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا هستند که در مدیریت علمی روستا تاثیر بسزایی دارد.

به گفته این کارشناس:  علاوه بر آن؛آموزش های هدفمند اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان با برگزاری دورههای آموزشی درآمدزایی دهیاریها ،اقتصاد روستا،مدیریت مالی دهیاری و مدیریت عمرانی روستا توسط اساتید مجرب دانشگاه پیام نور در پیشرفت علمی و مدیریتی دهیاران بسیارموثر بوده است.قابل ذکر اینکه با همت اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان، دهیاران خوزستان در سال گذشته رتبه ی اول “آموزش” را در کشور کسب نمودند.

صنعت گردشگری به یکی ازپررونق ترین واشتغال زاترین صنایع جهان تبدیل شده است وپس ازصنایع نفت وخودروسازی، سومین صنعت سودآور اقتصادی جهان تلقی میشود.سازمان جهانی گردشگری آنرابه عنوان نیاز اساسی هزاره ی سوم تعریف نموده است. توسعه ی گردشگری در استان باوجود زیباییهای طبیعی،آثارتاریخی،جاذبه های اکوتوریستی ومناطق جنگی میتواند درتوسعه روستاهای استان موثرباشد. تا قبل از تشکیل نهاد دهیاری ،روستاهای دارای جاذبه گردشگری؛ خدماتی به گردشگران ارائه نمیدادند اما پس از شروع به کار دهیاری ها ۱۲۰ روستای هدف گردشگری استان توسط دهیاران پس از بهسازی؛ زیبا سازی وساماندهی گردید و امروز گردشگری روستایی یکی از منابع درآمدزایی در استان تلقی میشود.

مهندس عبدالجبار یکتا سواری  در پایان اين گفتگو گفت: روستاهای  توسعه یافته و مولدباعث ایجادیک کشورمقتدر و خودکفا میگردند.حرکت عمرانی روبه پیشرفت روستاهای استان در۲۰سال اخیر بی سابقه بوده که این امر مرهون عملکرد موفق دهیاریها و اعضای شوراهای روستایی ؛ پشتیبانی بخشداران تلاشگر و همچنین حمایت مجموعه ی اداره کل امور روستایی استانداری میباشد که ازهمه انان تقدیر و تشکر میگردد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.