کد خبر : 20817
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 دی 1400 - 23:33

خوزستان از یکشنبه آینده شاهد بارندگی قابل توجه است

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری khuztab بخوانید

سامانه بارشی روز یکشنبه که با لایه های میانی جو بخوبی همراهی می شود تا اواخر وقت روز دوشنبه سبب بارندگی قابل توجه و یکدست در خوزستان خواهد شد

 

IMG 20211230 WA0019 1 خوزستان از یکشنبه آینده شاهد بارندگی قابل توجه است

 

از فردا (جمعه) نیز تا اواخر روز دوشنبه آبهای شمال غرب خلیج فارس و مناطق ساحلی خوزستان متلاطم خواهد بود.

مجموع میزان بارندگی روزهای یکشنبه و دوشنبه بین ۳۰ تا ۴۰میلیمتر خواهد بود ولی به طور طبیعی در ارتفاعات میزان بارش ها بیشتر و در نقاط کوهستانی بارش ها نیز به صورت برف خواهد بود.

بارش های ناشی ازاین سامانه به صورت سیلابی و نقطه‌ای نخواهد بود و آبگرفتگی چندانی در خوزستان مورد انتظار نیست.
بیشترین نگرانی ما در حوضه سد کرخه است که بارندگی های مناسب و قابل توجهی در این حوضه ثبت نشده و وضعیت سد کرخه نیز از نظر ذخایر آب راضی کننده نیست.
در بارندگی های روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده حجم قابل توجهی روان آب در پشت سدهای خوزستان ذخیره سازی خواهد شد ولی برای رسیدن به وضعیت نرمال نیازمند چند بارندگی دیگر هستیم تا بتوانیم از خشکسالی عبور کنیم و نگرانی تابستان آینده را نیز نداشته باشیم.

در بارندگی هفته قبل که نخستین بارش موثر و فراگیر در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود در مجموع ۶۵۰میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خوزستان ذخیره سازی شد ، کشت پاییزی را از نابودی حتمی نجات داد و شرایط را برای کشت گندم دیم فراهم کرد.
امسال ۳۴۰هزار هکتار از زمین های آبی خوزستان زیرکشت گندم قرار گرفتند ولی تامین آب برای کل اراضی با مشکلات جدی روبه رو شد تا اینکه بارندگی های موثر و فراگیر هفته گذشته نگرانی کشاورزان گندمکار را برطرف کرد.

به گزارش خوزتاب نقل از ایرنا موج نخست بارندگی در خوزستان که از صبح روز چهارشنبه به صورت پراکنده و خفیف شروع شد جمعه شب به فعالیت نه خود پایان خواهد داد.

استان خوزستان در سال آّبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شدیدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر را تجربه کرد و علاوه بر اینکه تنش آبی خسارات زیادی به کشاورزان و دامداران وارد کرد تولید برق در سدهای برقآبی خوزستان را با اختلال رو به رو کرد و متعاقب آب خاموشی های زیادی اعمال شد.
به پیش بینی هواشناسی خوزستان میزان بارندگی درزمستان امسال بیشتر از نرمال خواهد بود. بارندگی پاییز امسال طبق پیش بینی قبلی بسیار کمتر از حد نرمال بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.