اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در انتظار اختصاص بودجه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب، نشست خبری ‌مطیعی مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در در غرفه استانداری برگزار شد. احمد مطیعی شنبه‌شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در اهواز، اظهار کرد: طرح

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب، نشست خبری ‌مطیعی مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در در غرفه استانداری برگزار شد.

احمد مطیعی شنبه‌شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در اهواز، اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری فعالیت خود را در ۷ محور شامل: شبکه‌های آبیاری و زهکشی، دام و آبزیان، مکانیزاسیون و توسعه کشاورزی، صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، آموزش و تحقیقات، منابع طبیعی و آبخیزداری و ساماندهی تشکل‌‌های کشاورزی فعالیت آغاز کرد.

وی افزود: در تعداد ۲۹۵ هزار هکتار از عرصه‌ها کار انجام‌شده، تعداد ۱۸۳ هزار هکتار زهکشی آن‌ها انجام و تعداد ۱۹۳ هزار هکتار تسطیح آن‌ها تمام شد.

جانشین معاون اجرایی موسسه جهاد نصر بیان کرد: اجرای شبکه‌های اصلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری وظیفه وزارت نیرو و شبکه‌های فرعی طرح وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که در آغاز طرح، احداث شبکه‌های فرعی حدود ۵۴ درصد عقب‌ماندگی داشت.

مطیعی در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون مسؤول مشکلات و نواقص ایجاد شده در اجرای طرح شبکه‌های فرعی در منطقه دشت آزادگان، عنوان کرد: شبکه‌های اصلی در شهرستان‌هایی همچون هویزه، امیدیه، باوی و.. دچار مشکل شد که حدود ۱۰۰ میلیون دلار در اختیار سازمان آب و برق گذاشته شد تا مشکل شبکه‌های زهکشی و آبیاری که نقص دارند را رفع کند.

وی افزود: در جایی که کانالت‌ به کار گرفته شده به‌دلیل نقص فنی در نصب و عدم استحکام آن‌ها، نشت می‌کردند به همین دلیل از پیمانکار خواسته شد در حین بهره‌برداری، نواقص را رفع کند.

مطیعی بیان کرد: با مطالعه‌ای که در ۱۹۰ هزار هکتار از فاز نخست در سال ۸۷ انجام شد، حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن و‌ در همان اراشی در سال ۹۵ حدود ۴٫۵ میلیون تن محصول برداشت شد؛ پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸-۹۷ میزان تولید به ۶ میلیون تن برسد.

ویی بیان کرد: از ۱/۵ میلیارد دلار تصویب شده در فاز نخست، که معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد است، حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان (۱/۳ میلیارد دلار) تخصیص داده شده و ۱۰۰ میلیون دلار به سازمان آب‌وبرق و ۱۰۰ میلیون دلار دیگر بدهی به پیمانکاران است که باید پرداخت شود.

وی بابیان اینکه فاز دوم ۲۵۰ هزار هکتار است و باید در ۲۵ شهرستان اجرایی شود، گفت: در فاز اول شهرهای شمالی مانند: مسجدسلیمان، لالی، باغملک، ایذه و… پیش‌بینی‌نشده بود که در فاز دوم اجرای طرح در این شهرها لحاظ شد.

مطیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هدف‌گذاری طرح در فاز اول ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ هزار نفر است اما به نظر می‌رسد محقق نشده است، بیان کرد: در کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، بعد از بهره‌برداری، پیش‌بینی ایجاد سیصد هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده ولی هم‌اکنون متوسط سالانه از سال ۹۲ تا کنون، ۶ هزار نفر مشغول به‌کار هستند که با اتمام این طرح اغلب آن‌ها بیکار هستند و برای پیگیری موضوع نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شد.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا موسسه جهاد نصر باوجود گرفتن اعتبارات کلان برای اجرای طرح نیروی موردنیاز خود را از بین بازنشسته‌های سازمان جهاد کشاورزی به‌صورت مأمور به خدمت تأمین کرده است، گفت: در برخی از بخش‌ها به نیروی کارشناس و متخصص نیاز است و نمی‌توان به نیروی تازه‌کار سپرد به‌طوری‌که در کارفرما نیروهای باتجربه به‌کار گرفته شده‌اند ولی در مشاورین و پیمانکاران، نیروی جوان بیشتزی به کار گرفته شده‌اند ولی بازنشسته در موسسه جهاد نصر شاغل نیست.

مطیعی در ابتدا با رد وجود مدیران پروازی در موسسه جهاد نصر، عنوان کرد: این موسسه ملی است و طبیعی است برخی از مدیران آن خارج از استان باشند.

وی بیان کرد: از مجموع ۲۹۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در فاز اول، حدود ۱۰۰ هزار هکتاری با روش کم‌فشار و تحت‌فشار و حدود ۱۰۵ هزار هکتار با روش کانالت و مابقی به‌وسیله کانال آبیاری شدند که این روش‌ها سبب شد ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب در آب صرفه‌جویی کنیم.

مطیعی گفت: برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیاز  به ۱۲۷۰۰ میلیارد تومان برای شبکه فرعی و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای شبکه‌های اصلی داریم که باید از منابع مختلف مالی آن را تأمین کرد؛ انتظار می‌رود با مطالبه صحیح استان و رسانه‌ها بتوان دولت را در اختصاص بودجه طرح متقاعد کنیم.فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.