کد خبر : 16422
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهریور 1399 - 7:50

پیروزی ایران و شکست مفتضحانه آمریکا در روز شنبه و یکشنبه! روحانی از چه سخن گفته بود؟

بیانیه مشترک سه کشور اروپایی: اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران فاقد اثر قانونی است

پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب

بامداد شنبه ۲۹شهریور ۱۳۹۹ سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که تعلیق تحریم‌های ایران بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر (یکشنبه ۳۰شهریور) ادامه خواهد یافت.

 

IMG 20200919 063538 543 بیانیه مشترک سه کشور اروپایی: اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران فاقد اثر قانونی است

به گزارش خوزتاب به نقل از رویترز؛ امروز آلمان ، فرانسه، انگلیس در پیامی مشترک به شورای امنیت تاکید کردند که به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) پایبند هستند. بدین ترتیب پنج کشور چین، روسیه‌، انگلیس، آلمان و فرانسه از گروه (۵+۱) پایبندی خود به برجام را اعلام کردند.

 

متن نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت؛ ما در نامه قبلی خطاب به رئیس شورای امنیت در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ مشترکاً دیدگاه خود را اعلام کرده‌ایم که ابلاغیه‌ای که ایالات متحده ادعا می‌کند ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر و آن را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده فاقد تأثیرات قانونی است و بنابراین، نمی‌تواند رویه‌های پیش‌بینی‌شده ذیل بند ۱۱ را اجرایی سازد.

 

نتیجه آنکه، هر گونه تصمیم و اقدام که بر اساس این رویه یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شده باشند نیز فاقد تأثیرات قانونی خواهند بود.

 

از دیدگاه‌های ابراز شده در بالا این نتیجه گرفته می‌شود که از تاریخ ۲۰ سپتامبر، قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (مصوب سال ۲۰۰۶) ۱۷۳۷ (مصوب ۲۰۰۶) ۱۷۴۷ (مصوب ۲۰۰۷) ۱۸۰۳ (مصوب ۲۰۰۸) ۱۸۴۵ (مصوب ۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (مصوب ۲۰۱۰) کماکان به موجب مفاد بند ۷ (a) قطعنامه ۲۲۳۱ (مصوب ۲۰۱۵) ملغی خواهند بود.

 

به گزارش خوزتاب؛ پیش از این دولت آمریکا مدعی شده بود که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ س‍پتامبر(یکشنبه ۳۰شهریور) احیا خواهند شد اما مقام سازمان ملل گفت که شورای امنیت درخواست آمریکا را نمی‌پذیرد

مقام سازمان ملل متحد گفت: آمریکا احتمالاً نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت ارسال خواهد کرد و با بزرگنمایی بازگشت تحریم‌ها [علیه ایران] خواستار تشکیل کمیته ناظر بر اجرای تحریم‌ها و هیئت کارشناسان خواهد شد.

وی افزود هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نخواهد داد چون هیچ اجماعی در داخل شورای امنیت وجود ندارد و اقدام آمریکا در اعلام بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، اساساً ژست تو خالی خواهد بود.

او ادامه داد؛ اما مسئله‌ای که واقعاً اهمیت خواهد داشت، صدور یک فرمان اجرایی [از سوی رئیس‌جمهور آمریکا] خواهد بود که وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا را قادر به اعمال جریمه علیه کشورها یا شرکت‌های ناقضان تحریم‌ها بکند.

 

 

به گزارش خوزتاب؛ «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد.

 

او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تأیید برجام بود.

 

در ماه‌های اخیر آمریکا تلاش کرد تا تحریم تسلیحاتی ایران را که ماه اکتبر به پایان می‌رسد، در شورای امنیت تمدید کند اما این تلاش با شکست مواجه شد.

 

در همین حال، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی است که واشنگتن، مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داد، فعال کرده است.
اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تأکید کردند که مکانیسم ماشه فعال نشده است؛ زیرا ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود.

 

 

حال باید دید نتیجه ملغی شدن تحریم ها و به اصطلاح روحانی؛ (شکست مفتضحانه آمریکا) چه تاثیری در زندگی مردم ایران می گذارد!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.