کد خبر : 16379
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 شهریور 1399 - 14:26

یادداشت دکتر ابواتراب فاضل درباره آخرین وضعیت فولاد اکسین، لوله‌سازی اهواز و شرکت صبا فولاد خلیج فارس

«وصندوق» سهام فولاد اکسین را واگذار نمی‌کند

اخبار مهم خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب بخوانید

دکتر ابوتراب فاضل، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، با انتشار یادداشتی تخصصی در سایت چیلان، آخرین وضعیت شرکت‌های فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و شرکت صبا فولاد خلیج فارس را تبیین کرد.

سیدابوتراب فاضل معاون امور شرکت‌‌ها و مجامع 1280x853 «وصندوق» سهام فولاد اکسین را واگذار نمی‌کند

دکتر فاضل در این یادداشت، از عدم تمایل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی برای واگذاری سهام فولاد اکسین به دلیل حفظ زنجیره تامین شرکت‌های تابعه «وصندوق» پرده برداشته است.

 

وی همچنین خبر داد که گزارش توجیهی احداث مجتمع فولادسازی فولاد اکسین خوزستان با ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن ارائه شده و سهامداران اکسین در حال بررسی گزارش توجیهی، برای «اتخاذ تصمیم نهایی» در مورد احداث طرح فولادسازی هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب، متن کامل یادداشت نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به شرح ذیل است:

 

 

با توجه به پتانسیل‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان، روند رو به رشد تولیدات شرکت از یک سو و نیاز به تأمین اسلب مورد نیاز جهت نیل به ظرفیت اسمی قابل دستیابی که در طراحی اولیه کارخانه پیش‌بینی گردیده است، بررسی اقتصادی احداث طرح توسعه فولاد‌سازی در دستور کار قرار گرفته که پس از مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر گزارش توجیهی احداث مجتمع فولادسازی احیاء مستقیم، ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن توسط شرکت مذکور ارائه گردیده است.

 

از آنجا که طرح احیا و فولاد‌سازی جزء طرح‌های توسعه اصلی شرکت می‌باشند و زیرساخت‌های بنیادی لازم در زمان طراحی و اجرای کارخانه لحاظ شده است، اجرای آن مزایا و منافع گسترده‌ای را جهت بقاء و رشد شرکت فراهم می‌سازد که از جمله مزایای آن می‌توان به امکان تولید متنوع فولادهای میکروآلیاژی، کاهش بهای تمام شده محصول نهایی، کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از خروج ارز جهت تأمین اسلب‌های خاص اشاره نمود. مضاف بر اینکه اجرای طرح مذکور شامل مزایای زیست محیطی برای کارخانه خواهد بود. در حال حاضر مراتب در دست بررسی سهامداران جهت اتخاذ تصمیم نهایی می‌باشد.

 

واگذاری سهام فولاد اکسین، برای «وصندوق» جذابیت ندارد

 

وضعیت رو به رشد فعالیت‌های عملیاتی شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال مالی ۱۳۹۸ منجر به افزایش چشمگیر سود عملیاتی شرکت نسبت به سال گذشته و تبدیل زیان انباشته سنوات گذشته به سود انباشته گردیده است به طوری که سود خالص شرکت نسبت به بهترین سال مالی در سنوات گذشته بالغ بر ۱۰۰ برابر افزایش یافته است. همچنین حفظ زنجیره تأمین شرکت‌های فولادی مجموعه هلدینگ «وصندوق» (به علت نیاز شرکت لوله‌سازی اهواز به ورق‌های فولادی جهت اجرای پروژه‌های خود) می‌تواند گامی موثر در جهت افزایش سوددهی سهامداران قلمداد گردد. لذا به نظر می‌رسد موضوع واگذاری سهام شرکت مذکور در حال حاضر جذابیتی نداشته و نگهداری سهام منفعت بیشتری خواهد داشت. از جمله اقدامات مدیریتی در جهت بهبود عملکرد، باز تعریف استراتژی‌های شرکت، حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و ورق‌های عریض و تغییرات در فرآیند فروش محصولات می‌باشد.

 

جهش تولید و سودآوری در شرکت لوله‌سازی اهواز

 

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت لوله‌سازی اهواز در سال ۱۳۹۸ تولید لوله‌های پروژه عظیم ملی خط لوله گوره به جاسک و پوشش این لوله‌ها به روش دو لایه FBE می‌باشد. همچنین انعقاد قراردادهای دیگر در حوزه انتقال لوله‌های نفت و گاز با شرکت ملی نفت، منجربه افزایش ۲۲ درصدی تولید لوله نسبت به سال گذشته و کسب سود خالص به مبلغ ۲،۰۷۲،۷۴۶ میلیون ریال گردیده که نسبت به سال گذشته بالغ بر ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. لازم به توضیح است شرکت مواد اولیه مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌ها را غالباً از شرکت فولاد اکسین خوزستان تأمین می‌نماید.

 

عملکرد شرکت صبا فولاد خلیج فارس و برنامه‌های آتی آن

 

شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن بریکت گرم در سال مالی ۱۳۹۷ به بهر‌ه‌برداری رسید ولیکن با توجه به عدم تأمین گندله مکفی به عنوان خوراک مجتمع و سایر دلایل فنی از جمله عدم تکمیل پروژه، تاکنون دستیابی به ظرفیت اسمی محقق نگردیده است. لکن شرکت از طریق اتخاذ سیاست‌های مناسب از جمله تکمیل بخش‌های باقی مانده پروژه و تست موفقیت آمیزPGT و نیز اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای مناسب تأمین گندله از طریق مذاکره و انعقاد قراردادهای بلندمدت را در دستور کار قرار دارد. به‌هرصورت، با توجه به اینکه شرکت صبا فولاد خلیج فارس از حیث پتانسیل‌های ویژه آن در کشور و حتی منطقه منحصر به فرد است، تمام تلاش هلدینگ «وصندوق» در جهت ارتقای فرآیندهای عملکردی، رفع مشکلات مبتلا به صنعت فولاد و نیز پیگیری و اجرای طرح توسعه در شرکت مذکور می‌باشد. همچنین یکی از سیاست‌های این هلدینگ، انجام مطالعات و بررسی‌های لازم در جهت تکمیل زنجیره فولاد اعم از صنایع بالادستی و پایین دستی است.

در همین راستا و به منظور بهبود فعالیت‌های شرکت، افزایش راندمان و اجرای سیاست‌های هلدینگ، تغییرات در سطوح مدیریتی شرکت صورت پذیرفت که از جمله نتایج آن می‌توان به افزایش ظرفیت تولید در نیمه نخست سال مالی ۱۳۹۹، پیاده‌سازی استراتژی ۵ ساله شرکت و مطالعات اولیه جهت اجرای پروژه فاز دوم احیاء به میزان ۱.۵ میلیون تن اشاره نمود.

 

با توجه به ظرفیت تولید شرکت صبا فولاد خلیج فارس به میزان ۱.۵ میلیون تن بریکت آهن اسفنجی و متناسب با نیاز داخل و توان صادرات، محصول مذکور تولید و عرضه می‌گردد. اگرچه تاکنون شرکت مذکور حدود ۳۵ درصد ظرفیت اسمی تولید داشته است لکن با عنایت به میزان مصرف بازار و پتانسیل‌های کارخانه، برنامه‌ریزی جهت نیل به ظرفیت اسمی و افزایش میزان تولید و صادرات محصول برای سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفته است به نحوی که بودجه سال مالی ۱۳۹۹ شرکت بر مبنای تولید و فروش ۸۵۰ هزار تن پایه گذاری گردیده است.

 

همانگونه که می‌دانیم بریکت‌ گرم آهن اسفنجی (HBI) محصولی است که در فرآیند بریکت‌سازی از آهن اسفنجی گرم (HDRI) در دمای بیش از ۶۵۰ درجه سانتیگراد تولید می‌شود. این نوع بریکت شناخته‌‌شده‌‌ترین محصول جهت حمل و نقل آسان و ایمن آهن اسفنجی در سطح جهان به شمار می‌‌رود. از جمله خواص بریکت گرم آهن اسفنجی که باعث تسهیل در حمل و نقل آن گشته، می‌توان به سطح ویژه پایین، دانسیته و استحکام مکانیکی بالا و مقاومت مطلوب در برابر اکسیداسیون اشاره نمود.

 

همچنین میزان تولید و صادرات محصول شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۸ و عملکرد شش ماهه سال مالی ۱۳۹۹ به شرح جدول ذیل است:

۲۰۲۰۰۹۱۶ ۱۴۲۹۰۴ «وصندوق» سهام فولاد اکسین را واگذار نمی‌کند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.