کد خبر : 16442
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهریور 1399 - 19:48

هشدار فوق تخصص آسم و آلرژی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

کنوکارپوس یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارشهای پاییزی است

اخبار مهم خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب بخوانید

ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سالهای گذشته و همزمان با شروع باران های پاییزی مشکلات فراوانی در زمینه بیماریهای تنفسی برای هم استانی های عزیز بوجود می آمد.

1600527931907 کنوکارپوس یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارشهای پاییزی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب اخبار خوزستان؛  تخصص آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  با بیان این که باید در این خصوص براساس شواهد علمی صحبت شود، گفت:‌ اصطلاح علمی (Thunder Storm Asthma) که به معنی آسم به دنبال بارندگی است، یک پدیده شناخته شده در سطح جهان است. مطالعات جهانی نشان داده آسم به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی به عوامل بیولوژیک (یعنی گیاهان، اسپور گیاهان یا قارچ‌ها) وابسته است و این همان پدیده ای است که در نخستین باران های پاییزی در برخی نقاط استان رخ می‌دهد.

 

فرهاد ابول نژادیان ادامه داد: ‌پولن گیاه، ذره درشتی به اندازه حدود ۱۵ تا ۱۷ میکرون است و معمولا قادر به ورود به ریه نیست و بیشتر در بینی رسوب می کند. به همین علت است که اغلب آلرژی‌های فصلی، آلرژی بینی هستند. وقتی بارندگی رخ می دهد کپسول اطراف این ذره، آب را جذب می کند و در نهایت منفجر می شود و مواد درون پولن به ذرات کوچکتر در حدود ۲ میکرون یا کمتر از آن تبدیل می‌شود که به راحتی می توانند وارد ریه شوند و در نتیجه آن، فرد مستعد دچار تنگی نفس می شود.

 

وی افزود: از این رو در جلسات شورای سلامت استان مصوب شد تا پیش از شروع باران های پاییزی تمامی درختان کنوکارپوس مستعد گرده افشانی هرس شوند که طبق گزارشات میدانی، این امر از سوی شهرداری اهواز در حال انجام است. البته در این پروسه به حفظ فضای سبز شهر نیز بایستی توجه شود. این درختان قطع نخواهند شد و صرفا برای جلوگیری از گرده افشانی ، هرس می‌شوند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: همچنین ارگان هایی که دارای محوطه های وسیع با پوشش گیاهی کنوکارپوس هستند نیز باید نسبت به هرس این درختان در محدوده خود اقدامات لازم به عمل آورند.

 

فوق تخصص آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: امسال با توجه احتمال همزمانی شیوع مجدد کرونا و باران های پاییزی که موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم می‌شود، هرس این درختان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

ابول نژادیان در پایان گفت: با توجه وضعیت هشدار خوزستان در موضوع کرونا، از مردم عزیز درخواست می‌شود تا در هنگام خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک، تمامی پروتکل های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند و از حضو در تجمعات بپرهیزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.